woensdag 5 februari 2014

Federale Ombudsman (FO)

De federale Ombudsman behandelt, onder andere, klachten van de burgers over federale administraties.

Hij is enkel bevoegd voor federale administraties.

Zo is hij onder andere bevoegd voor:
  • DVZ (onderdeel van FOD Binnenlandse zaken)
  • Ambassades en consulaten (hangen af van FOD Buitenlandse zaken)
Maar niet bevoegd voor:
  • Gemeentelijke diensten
  • Gerechtelijke diensten (rechtbank, parket, politie...)

Soort klachten:

  • Je vindt dat een federale administratie een fout maakte waar je nadeel van ondervindt...
  • Of je wacht al geruime tijd op een antwoord van deze administratie en je aandringen haalt niets uit...
  • Misschien werd je wel op een onheuse wijze behandeld door een ambtenaar in dienst...

Contactinfo:

Hoe dien je een klacht in?

Belangrijk:

Eenmaal je beroep hebt gedaan op de FO mag je zelf (of je raadsman) geen contact meer opnemen met de betrokken administratie. Zoniet kan de FO beslissen om zich van de zaak terug te trekken.

Behandeling van je klacht:

Wanneer je klacht hebt ingediend neemt een medewerker van de FO contact met je op per telefoon om je dossier even te bespreken. Hij kan je vragen om bijkomende documenten op te sturen.

Daarna neemt hij contact op met de betrokken administratie en probeert eventueel voor jou tussenbeide te komen. Meestal probeert de FO de zaak telefonisch te regelen met de DVZ maar, indien dit niet mogelijk is, wordt je dossier besproken op de maandelijkse vergadering tussen FO en DVZ.

Wanneer je klacht afgehandeld is zonder gunstig gevolg, krijg je een uitgebreid geschreven verslag van de FO met de redenen hiervoor.